Alweer op de helft! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sarah Siahaya - WaarBenJij.nu Alweer op de helft! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sarah Siahaya - WaarBenJij.nu

Alweer op de helft!

Door: Sarah Siahaya

Blijf op de hoogte en volg Sarah

21 Juli 2014 | Indonesië, Ubud

Inmiddels al weer halverwege mijn vakantie in Bali en mijn laatste paar dagen in dit vrijwiligershuis. Het gaat snel! Vorig weekend ben ik dus met een groepje naar het Noorden gereise om het weekend door te brengen. Zaterdag om 7.00 werden we opgehaald door de taxi die ons naar Munduk en Lovina zou brengen om ons zondag avond weer terug naar Ubud te brengen. De taxichauffeur was een erg aardige man die ons onderweg nog een aantal mooie plekken heeft laten zien. Als eerst kwamen we aan op een plek waar we een prachtig uitzicht hadden op mountain Batur, een actieve vulkaan met een hoogte van 1771 meter. Na een korte stop zijn we gestopt bij Ulun danu beratan tempel. Deze tempel is een eerbetoon aan de godin van het meer. Er waren veel lokale inwoners die hier hun ritueel kwamen doen, allemaal in bijhorende kleding (sarong). Van te voren wisten wij niet dat wij deze tempel zouden bezoeken en niemand van ons had dan ook gepaste kleding mee (sarong en schouders bedekt),,we mochetn wel naar binnen maar niet in de tempel zelf komen. Toch voelde het heel raar omdat wij met onze jurkjes, korte broekjes en singlets rondliepen als zowat enige toeristen..maar het was erg mooi om te zien. Na het bezoeken van de tempel zijn we gestopt bij een ander uitzichtpunt. Er was een plateau met een prachtig uitzicht op de bergen en een groot meer..ook was er de mogelijkheid om tegen betaling op de foto te gaan met een python (van 30 kg!), een grote vleermuis en een leguaan. Ook ik ben hier mee op de foto geweest..al vond ik het wel eng haha :) Na een aantal leuke foto's en een paar km door de bergen verder kwamen we aan bij de Gitgit waterval.. we konden onze zwemkleding wel meenemen want zwemmen kon daar wel.. helaas voor ons bleek dat dus niet het geval te zijn maar goed het was wel mooi om te zien! Daarna zijn we richting Lovina gereden waar we wilden overnachten. Op weg naar Lovina hebben we nog een koffieplantage (waar Luwak koffie, 1 van de duurste koffiesoorten werd gemaakt) en een hotspring geweest. In Lovina zijn we op zoek gegaan naar een hotel en hebben we met zijn allen nog even gezellig gewinkeld en gegeten. Zondag hebben we lekker rustig aan gedaan (massage gehaald) en nog weer even gewinkeld. Om 18.00 hadden we met de taxi chauffeur afgesproken dat hij ons zou opkomen halen bij het hotel..en hij was er, alleen we misten een persoon. Na een aantal keer smsen, zoeken en bellen , waarbij geen gehoor kwam er om 18:30 een scooter aan met de missende persoon achterom..de trip die hij had geboekt bleek 18.00 pas zijn afgelopen ipv 16.00..leuk voor hem natuurlijk maar het zou aardig zijn geweest dat hij dit ons had laten weten en tenminste had gereageerd..maar goeeed de dag daarvoor waren we hem ook al kwijt omdat hij niks communiceerde dus dit hadden we kunnen zien aankomen. In ieder geval waren we om 18:30 compleet dus toen konden we terug naar Ubud. In de bergen hing een grote mist wolk waar we door heen moesten..de chauffeur vertelde dat het erg gevaarlijk was om te rijden maar reed vrolijk door. Hoewel een aantal hierdoor gespannen raakten was ik te moe om er over na te denken en heb ik lekker geslapen :)

Maandag begon de teaching programme. Ik moest de hele week lesgeven samen met een nederlands en een frans meisje, we hadden de second grade (6/7/8 jaar oud).. De eerste dag was het echt ontdekken wat er van ons werd verwacht. We hadden wel een papier gekregen waarop stond vermeld wat ze in Februari hadden geleerd van andere vrijwilligers maar dat was het dan ook. Wij besloten dit maar te herhalen om zo een beetje achter het niveau te komen. Een coördinator was aanwezig..maar die moest voor 8 klassen aanwezig zijn dus eigenlijk stonden we er gewoon alleen voor. Bij het herhalen van de lesstof kwamen we er al gauw achter dat het niveau heel erg laag lag.. Alles wat we ze leren stampen ze in hun hoofd maar werkelijk begrijpen doen ze niet en herhalen ons wanneer we een vraag stellen..Heel lief en grappig maar dat maakte het moeilijk voor ons om les te geven. Daarbij hadden sommigen erg veel moeite met schrijven..zowel van de engelse als eigen taal..met +/- 10 woordjes (bahasa-engels) waren ze soms wel een uur bezig en dan ging het alleen om overschrijven van het bord..Ze waren natuurlijk ook nog erg jong. We hebben dan ook erg veel spelletjes gedaan zoals bingo, hoki poki, goose goose duck, overlopertje waarin we de engelse taal hadden verwerkt. De kinderen vonden het helemaal geweldig, echt super leuk! Ook hebben we een aantal keer ballonen meegnomen..alle kinderen werden helemaal gek en zelfs andere klassen kwamen vragen om een ballon. De laatste dag heb ik alleen les gegeven met het franse meisje. Omdat de kinderen nog niet alles begrepen hebben we besloten om alles van die week nog maar een keer te herhalen. Toen we binnenkwamen hadden de kinderen op het bord getekend met de tekst Goodbye en kregen we een (nep) bloemstukje en een pakje waarin een zakje chips zat ingepakt.. echt super lief! Na een korte herhaling hebben we de rest van de dag spelletjes gedaan. Ik had van huis af een aantal cadeautjes meegenomen (jojo, fluitjes, tollen, pennen) die ik met de Bingo heb kunnen weggeven. Opvallend was dat veel kinderen voor een pen kozen ipv een speeltje, ook in andere klassen bleken kinderen gek te zijn van pennen. Toen de bingo was afgelopen en iedereen een cadeautje had waren en nog 15 minuten over. Ik had gekleurd papier meegenomen dus ik dacht dat ze misschien nog wel even konden kleuren..bij het uitdelen werden de kinderen helemaal gek, de kinderen vielen me bijna aan en ik moest het blok in de lucht houden omdat ze het er anders uitscheurden. Na het bemachtingen van een gekleurd papiertje pakten ze hun tas en gingen met hun ballonnen en gekleurd papiertje naar huis omdat andere klassen al uit waren..zonder er op te hebben getekend of iets.. Maar ze waren zo blij haha echt een gekkenhuis! Hoewel het soms zeer moeilijk was om nieuwe lesstof (we moesten lesgeven van 14.00-17.00) te bedenken en de aandacht van de kinderen er bij te houden was het echt een super leuke week! Maaaaaar 1 a 2 weken is wel genoeg haha..misschien was het ook leuk geweest om nog een hogeren klas engelse les te geven aangezien zij de taal wel al meer begrepen.

En toen was het alweer weekend! Vrijdag avond ben ik met ongeveer hetzelfde groepje als het vorige weekend naar Seminyak afgereisd. In eerste intstantie wilde ik naar de Gili eilanden maar omdat ik zaterdag plek kon krijgen in het dolfijnen programma waar ik in Nederland al mee bezig was om te boeken heb ik besloten om dat over te slaan aangezien het dolfijnen programma voor mij op nummer 1 stond deze vakantie :) Vrijdag avond kwamen we dus aan in Seminyak en na een groep toeristen te vragen of zei misshien een redelijk goedkoop hotel wisten hadden we deze dus al vrij snel gevonden. Zaterdag zijn we naar het strand geweest en heb ik een lokale simkaart gekocht (mijn nummer is +62 85739013927). S'middags ben ik samen met een andere Nederlander naar Serangan gereden per taxi voor het dolfijnen programma. Het was echt super leuk, ik zou het zo nog een keer doen. We zaten met zijn 7 op een plateau in het basin en hadden 1 dolfijn (Pluto). We hebben trucjes gedaan, geknuffeld, kusje gekregen van de dolfijn en spelletje gedaan. Jammer genoeg ging de tijd heel erg snel om..toen we uit het basin stapten vertelde de instructeur dat ze volgende maand een nieuw programma gaan introduceren..namelijk zwemmen met stingrays! Omdat dit nog niet van start was gegaan en dit wilden promoten mochten wij als wij dat wilden dit gratis doen! (een donatie geven was mogelijk) Na 30 seconden was ik er uit, dit ging ik natuurlijk ook doen! Al heb ik nog wel even gevraagd hoe dat nou zat met die staart waarmee ze kunnen steken..dit gedeelte hadden ze er (gelukkig voor mij) afgehaald. Ik heb ook een baby stingray mogen voeren. Het was echt super leuk al vond ik het tussen de grote stingrays soms toch wel een beetje eng :) Maar ik heb het gedaan!

Om 18.30 waren we ongeveer weer terug in Seminyak waar we samen met de rest nog even hebben gegeten. Het was de bedoeling om s'avonds op stap te gaan..helaas ging dat niet door haha. Na het diner hadden we nog 10 minuten de tijd om een cocktailbar in te gaan waar we coacktails konden krijgen voor de helft van de prijs als je voor 21.00 bestelde. We waren dan ook net op tijd..Na een drankje zouden we drank gaan halen in de supermarkt om te kunnen bussen.. (Jammer genoeg was de drank minstens 3x zo duur als in Nederland) Omdat ik en Megan nog even zouden winkelen (de winkels zouden tot 23.00 open zijn, niet dus) zouden Sarah en Roel drank gaan halen. Bij terugkomst van ons shop avontuur en het vinden van een club kwamen we aan bij het hotel en Julian tegen kwamen..Ondanks zijn poging om Sarah wakker te houden sliep iedereen nadat hij de badkamer in was geweest. We zijn naar de kamer gegaan en zijn gaan praten in de hoop dat Sarah wakker zou worden maar daar kwam niet veel van. Megan riep Sarah nog een keer en toen Sarah slaperig antwoorde riep Megan partytimeee! But she said noooo hahaa. Het was heel erg grappig. Sarah was dronken van de cocktail waarschijnlijk omdat ze deze in combinatie heeft gehad met aspirine en daarnaast een zonnesteek had opgelopen. Uiteindelijk kwam ze van bed maar omdat ik en Julian de enigste waren die nog op stap wilden hebben we maar besloten dat we volgende week gaan..Geen Partyweekend dus haha. De volgende dag is de helft afgereisd naar het zuiden en is de andere helft waaronder ik in Seminyak gebleven om te shoppen, naar het strand te gaan, nog een massage te nemen. Relaxt dagje was het :) S'avonds zijn we weer terug naar Ubud gegaan.

Eenmaal in het huis aangekomen kreeg ik te horen van Margaux (die ook yogaweek doet) dat ons programma om 6.00 in de ochtend start..hoe verzin je het! Because there is a better enery at that time..lucky us :) Normaal wordt er 2 uur voor zonsopgang met yoga gestart, dus we werden al gematst..Vanmorgen ging om 5.00 dus de wekker! Hoewel het wel prachtig was op de locatie (naast de rijstvelden) was het nog steeds te vroeg! Vanmiddag mogen we weer van 16.00 tot 18.00. Dit is een betere tijd al ben ik nog steeds moe van vanmorgen :)

Tot de volgende blog!

XLiefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sarah

Actief sinds 26 Juni 2014
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 3908

Voorgaande reizen:

05 Juli 2014 - 04 Augustus 2014

Bali & Ambon

Landen bezocht: